Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att skriva personligt brev

Ett bra personligt brev kräver förberedelser. Även om du har en fin struktur och bra argument bör du skriva ett nytt brev varje gång du skriver en ansökan - oavsett om det är samma typ av arbetsgivare och jobb.

Förberedelser

1. Läs annonsen noggrant och googla fram mer information om arbetsgivaren. En arbetsgivare vill inte bara ge ett jobb, utan känna att du har valt arbetsgivaren med omsorg. Försök att svara på annonsens behov med klara och övertygande meningar. Det är viktigt att du verkligen möter kraven i annonsen och anpassar ditt brev efter detta.

2. Undersök arbetsgivaren, avdelningen eller projektet så du får en klarare bild av vad som efterfrågas

3.  Skriv ned stödord och ring upp arbetsgivaren (HR-ansvarig eller chef), men bara om det finns ett telefonnummer i annonsen. Detta gör att du ökar dina chanser att komma med i första urvalet och till och med bli kallad på intervju. Du visar dig inte bara intresserad utan kan dessutom referera i brevet till personen ifråga. Detta är framför allt viktigt om du inte svarar på en annons, utan sänder en intresseförfrågan till en arbetsgivare.

4. Gå igenom ditt CV och anpassa det till efterfrågan i annonsen. Om vissa kvalifikationen efterfrågas, ska dessa framhävas i både CV och personligt brev. Då ökar dina chanser.

5. Försök att i din profil ta fram det som gör dig unik jämfört med andra sökande. Kanske kan vissa kvalifikationer eller erfarenheter göra att du trots många sökanden är lätt att minnas?

6. Ha en professionell och positiv ton i brevet.

Skrivprocessen

  • Skriv gärna namnet på tjänsten i ett sidhuvud.
  • Introducera dig själv och förklara varför du är intresserad av tjänsten. Det är okej att börja brevet med ”Hej”. Är det en större och lite mer formell arbetsgivare kan det vara en god idé att skriva ”Bästa mottagare”. Undvik utropstecken.
  • Besvara frågorna varför du söker tjänsten (och just där), samt hur dina kompetenser och erfarenhet matchar efterfrågan (referera till färdigheter, erfarenhet, teoretisk kunskap, resultat och personliga kvalifikationer).
  • Slutsatser: Betona varför du är intresserad av arbetet och arbetsgivaren och hur du kan bidra till tjänsten.
  • Avsluta gärna med att du hoppas att arbetsgivaren kallar dig till intervju, och att du därmed får möjlighet att berätta mer. Avsluta med: ”Med vänliga hälsningar”.

Att tänka på!

  • Undvik att bli för personlig. Det handlar om dina kompetenser, inte ditt privatliv. Beskriv mindre vem du är och mer vad du kan tillföra utifrån den du är!
  • Marknadsför dig med dina egna ord (se självanalysen). Undvik klyschor som ”många bollar i luften”, ”stresstålig”, ”flexibel”, ”självgående”... Den som rekryterar vet hur uttjatade dessa begrepp är.
  • Skicka inte identiska brev till arbetsgivare - det märks när något är opersonligt.
  • Ljug inte - men beskriv sanningen på ett fördelaktigt sätt.
  • Undvik helst löneanspråk, även om det står det i annonsen. Det kan du diskutera vid en eventuell intervju.