Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Medie- och kommunikationsvetenskap

Mediebruset var starkt redan före internets intåg. Idag är det nästintill öronbedövande. Hur påverkar det vårt samhälle på lokal och global nivå och hur påverkar det oss människor? Genom att forska om medier får vi möjlighet att analysera, förklara och förstå olika mediers förutsättningar och deras påverkan på individer och organisationer.

Forskning i medie- och kommunikationsvetenskap


Forskningen vid Institutionen för kommunikation och medier är inriktad på studier av medier, samhälle och kultur. Vår forskning behandlar strukturer och processer för kom-munikation och medier i det moderna samhället. Bland annat undersöks tv, film, böcker, tidningar och tidskrifter, reklam, sociala medier och mobilteknologi i förhållande till politik, samhälle och kultur.

Institutionen har internationell expertis inom fyra områden: 

Demokrati
Inflytande och sociala medier könsroller
Hälsa och samhällepublik och populärkultur
Barn och digitala medier

Forskningsprojekt vid institutionen finansieras av bland annat Vetenskapsrådet och EU. Vi deltar i nätverk och samarbeten i Norden, Europa och resten av världen. Våra forskare arbetar med allmännyttiga och kommersiella medier, med mediepolitik och medieproduktion, samt med frivilligorganisationer.Våra kurser ges på svenska och engelska inom ett brett utbud av inriktningar för studerande på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Forskningsmiljön är livaktig, med en väletablerad forskarutbildning, gästforskare, återkommande internationella seminarieserier, konferenser och evenemang

 

Exempel på forskningsinriktningar

  • Medier och medborgarskap
  • Demokrati och deltagande
  • Genus
  • Skandaljournalistik
  • Publikstudier
  • Genrestudier
  • Ppopulärkultur
  • Kändisar
  • Nyheter
  • Medier och hälsa
  • Konsumtion
  • Reklam
  • Barn och internet
  • Social aktivism och sociala medier
  • Mediala gestaltningar av djur som mat

 

Sidansvarig: