Sverige – föredöme eller skräckexempel?

Svensk välfärd är i världsklass och ingenstans månar man som här om att pappor ska kunna vara hemma med sina barn när de är små. Samtidigt utmanas den gamla Sverigebilden: inkomstskillnaderna ökar snabbt, gränserna har stängts och i riksdagen sitter ett invandringsfientligt parti som växer. Hur ser prognosen för framtiden ut? Går vi mot samförstånd eller splittring? Blir Sverige bättre?

Lunds universitets magasin (LUM) riktar sökarljuset mot Sverige och låter tio samhällsvetenskapliga forskare ge sin syn på dagens Sverige och vart vi är på väg.

Läs hela artikeln på LUM:s hemsida.