Socialhögskolan först ut med internationellt certifikat

Som första institution på Samhällsvetenskapliga fakulteten har Socialhögskolan introducerat ett Certificate of International Merits, ett diplom som visar vilka internationella aktiviteter man deltagit i under studietiden. Nu har den första studenten mottagit sitt certifikat.

På Socialhögskolans examensceremoni på onsdagskvällen tog Alida Karlman emot Samhällsvetenskapliga fakultetens första CIM-diplom.

Alida gjorde sin praktiktermin inom socionomprogrammet på Cayman Islands, vid ett hem för missbrukare och på en organisation som arbetade med våld i nära relationer. Hon och studiekamraten Emma Jonerud fick ett Minor Field Studies-stipendium för att resa till Uganda och samla material till sin kandidatuppsats ”Young Children's Opportunities towards Development and Attachment at an Orphanage in Uganda”. Som tredje aktivitet, hemma i Lund, deltog Alida på Internationella caféer som anordnats av Socialhögskolan.

– Jag har alltid varit intresserad av internationella frågor och var inställd på att göra en del av min utbildning utomlands, det visste jag redan när jag började plugga.

– Jag har redan fått mitt första jobb som socionom, en tjänst som barnutredare. Jag börjar på måndag! Men i framtiden vill jag gärna fortsätta med internationellt socialt arbete på något sätt, berättar Alida.

Socialhögskolan genomför detta som ett pilotprojekt på Samhällsvetenskapliga fakulteten, med tanken att fler institutioner ska följa.