Så hanterar du julstressen

Är du en av dem som riskerar att falla ihop av utmattning på julafton? Psykologiforskaren Per Johnsson är expert på självomhändertagande. Här kommer några tips om hur man kan mota stressen!

Denna artikel publicerades första gången i Lunds universitets magasin (LUM) 15 december 2016.

Barnprioritera. Är du stressad är risken stor att det går ut över barnen. Viktigast för dem att föräldrarna är på gott humör och deltar på deras julaktiviteter på dagis och skola. Om du är pressad, stryk baket av pepparkakshus, julstädning och andra aktiviteter som man faktiskt inte måste göra inför jul.

Städa inte skrivbordet. Allting måste inte avslutas på jobbet för att det blir jul. Fokusera bara på det som verkligen måste bli klart.

Tacka nej. Det är mycket som ska göras runt jul, men varför ska man också vara extra social med vänner exakt då? Boka av den där glöggfesten om du inte orkar utsätta dig för en helkväll i julveckan. Föreslå att träffas efter jul, varför inte januari?

Dela på ansvaret, inte bara sysslorna. Är ni en familj, diskutera vad ni prioriterar. Lyssna på varandra! Viktigt att de vuxna möts i ansvarskänslan, att båda två har ett helhetsgrepp på julen. Det finns forskning som visar att kvinnor blir mer stressade för att de oftast är den som står för överblicken.

Planera. Går kraven upp, utan att vi får mer tid, så måste kontrollen öka. Det är en välkänd ekvation. När man inte upplever kontroll så ökar stresshormonet cortisol i blodet.

Text: Jenny Lofterup