Fredsbyggande, medling och rättvisefrågor på agendan

Karin Aggestam är första kvinna att inneha den prestigefyllda Pufendorfprofessuren vid Lunds universitet. Fakultetens forskningskommunikatör fick en pratstund med henne inför installationsföreläsningen den 22 mars.

Vad får det för konsekvenser att USA kraftigt drar ner på budgeten för sin diplomatkår?

- Det är en väldigt oroande signalpolitik som visar att USA är på väg att bli mer isolationistiskt. Diplomati är ju till för att representera, informera, kommunicera och förhandla kring internationella angelägenheter. Genom att försvaga diplomatin banar man vägen för fler missförstånd i de internationella relationerna.

Din installationsföreläsning har rubriken ”Diplomacy of Justice in a Turbulent World”.  Vad kännetecknar rättvisediplomati?

- En diplomatisk praktik som strävar efter att nå en fredlig global ordning baserad på respekt för folkrätten och mänskliga rättigheter

Du installeras på en professur som är inrättad för forskning i Samuel Pufendorfs anda. På vilket sätt kan man säga att din forskning lever upp till detta?

- Pufendorf menade att människans naturliga tillstånd är fred, en tes som jag har drivit under hela min forskarkarriär. Han tog sig an stora globala utmaningar genom att arbeta tvärvetenskapligt. Jag kommer att använda min tid som innehavare av Pufendorfprofessuren till att dra igång ett flervetenskapligt internationellt forskarteam med säte i Lund kring rättvisediplomati.

FAKTA OM Pufendorfprofessuren
Torsten och Ragnar Söderbergs stiftelsers inrättade 2002 en professur till minne av Samuel Pufendorf. Han var en tysk jurist och teolog som kallades till en professur när universitetets grundades 1666. Han var en föregångare inom modern humanism och folkrätt och professuren ska främja forskning inom främst rättsvetenskap, ekonomi och politisk filosofi.

Tidigare innehavare: Aleksander Peczenik, Kjell Åke Modéer, Håkan Hydén och Gregor Noll.

Läs längre intervju med Karin Aggestam http://www.lum.lu.se/fred-och-rattvisa-pa-agendan/

Karin Aggestams installationsföreläsning hölls den 22 mars 2017.

Text: Ulrika Oredsson