Nystartad blogg om makt och politik

Under efterkrigstiden har 70 procent av Sveriges regeringar varit minoritetsregeringar. I Europa har endast Danmark och Spanien haft fler. Därför är stödpartier särskilt viktiga här i Sverige. Statsvetarna Hanna Bäck, Lunds universitet, och Torbjörn Bergman, Umeå universitet, har forskat om olika tillvägagångssätt för att knyta stödpartier till sig. En artikel om detta finns att läsa i bloggen, Makt och politik, som nyligen dragits igång av statsvetare från Lund, Umeå och Södertörn. Här kommer forskare att minst en gång i veckan presentera nya rön och kommentera aktuella händelser.

- Vi startade den här bloggen därför att vi tycker att svensk politisk analys alltför ofta domineras av (a) personer som inte faktiskt studerar de fenomen de kommenterar, och (b) att de flesta kommentarer inte lyckas så bra med att placera svensk politik i ett jämförande perspektiv. Låt oss därför se om vi kan göra ett bidrag på båda dessa punkter, skriver forskarna på bloggens introduktionssida.