- Om man bara räknar arbetet med datorer och projektorer så ”kostar” själva krånglet med dessa motsvarande 818 lärararbetstimmar i månaden för de undersökta lärarna. Det betyder att fem lärartjänster av de 291 helt och hållet går åt till att hantera teknikproblem, säger Carola Aili, lektor i pedagogik vid Sociologiska institutionen.
Lärarna får i studien också rapportera om och hur krånglet drabbar kvaliteten i undervisningen. Vid 543 undervisningstillfällen har krånglet med datorer och kanoner drabbat eleverna i form försämrad eller minskad undervisning. Om man utgår från att det finns 25 elever i varje klass, betyder det att 13 575 elever under de tre dagarna studien pågick direkt drabbats av försämrad undervisning på grund av teknik som krånglat.
Utifrån detta resultat skulle datakrångel i en medelstor kommun med 500 lärare under ett helt skolår skulle ”äta upp”, 10 lärartjänster och försämra över 217 000 undervisningstillfällen.
- De undersökta kommunerna är relativt väl försedda med tekniksupport enligt lärarna som deltog i studien. I kommuner med sämre teknikstöd till lärarna får datakrånglet sannolikt en än större negativ påverkan på elevernas undervisning, säger Carola Aili.
Text: Ulrika Oredsson
Om studien
Studien av villkoren för lärarnas teknikanvändning är en av delstudierna i forskningsprojektet Villkor för lärararbetets organisering. Projektet finansieras av AFA Försäkringar och finns beskrivet i AFAs projektkatalog https://www.afaforsakring.se/Forskning/Projektkatalogen/?search=aili
Ytterligare information om en annan av delstudierna i projektet:
http://www.mynewsdesk.com/se/hogskolan_kristianstad/pressreleases/kvalitetsdrivande-laerararbete-ett-varannandagsuppdrag-898445