Med ministern som magister

På måndagen föreläste jusititie- och migrationsminister Morgan Johansson på kriminologprogrammet. Under en timme gick han igenom hur brott ska förebyggas och klaras upp, hur återfall ska förhindras och vad brottsoffer ska få för kompensation

- Vi vill ge våra studenter inspiration och utblickar genom att bjuda in externa föreläsare, säger rättssociologen Patrik Olsson som tillsammans med sociologen David Wästerfors ansvarar för programmet. I höstas hade vi polismästaren Petra Stenkula och kriminalreportern Joakim Palmkvist här och nu alltså migrationsministern.

Innan ministern var tvungen att rusa vidare hann han svara på frågor om begränsningar i belastningsregistret, lagstiftning kring civilkurage och medicinsk bestämning av ålder på ensamkommande flyktingbarn.

Text: Ulrika Oredsson