Jätteprojekt om strategisk kommunikation

Forskare från Institutionen för strategisk kommunikation ska tillsammans med Sveriges kommunikatörer i ett stort projekt undersöka privata och offentliga organisationers kommunikationsverksamhet.

Varje år lägger företag, organisationer och myndigheter ner närmare 40 miljarder kronor på kommunikation. Man antar att kommunikation är avgörande för effektiviteten, för att skapa och behålla intressenters förtroende och för organisationers utveckling och image. Men hur väl stämmer detta med verkligheten?

- Det finns förhållandevis lite forskning på området, säger Mats Heide, professor i strategisk kommunikation, som tillsammans med kollegorna Jesper Falkheimer, Howard Nothhaft, Sara von Platen och Charlotte Simonsson har dragit igång det största projektet någonsin i Sverige med fokus på kommunikativa organisationer.

Forskarna kommer att vända ut och in på organisationers kommunikationsverksamhet, både privata och offentliga. Vilket värde ger och vilken betydelse har kommunikation för varumärkesbyggande, kriser, förändringar, opinionsbildning och CSR (Corporate Social Responsibility)? Syftet är att fastställa kommunikationens betydelse för verksamheters framgång och hur väl de når sina mål.

Både företag och offentliga organisationer ska delta i projektet. Det är också dessa som står för finansieringen, vilket är en unik form inom samhällsvetenskaplig forskning. Dessutom finansieras projektet av Helsingborgs stad och yrkesföreningen Sveriges Kommunikatörer. Totalt kommer projektet att omfatta ca 6 miljoner kronor.

Projektet drivs av Institutionen för strategisk kommunikation vid Campus Helsingborg i samarbete med Sveriges kommunikatörer.

- Sveriges Kommunikatörer har tidigare varit med och finansierat forskning vid Handelshögskolan om kommunikatörens roll i ledarskapet. Resultat fick stor uppmärksamhet internationellt och har präglat yrkets utveckling. Det här är den naturliga fortsättningen på det projektet och vi tror att det kommer att ha stor betydelse för att definiera den strategiska kommunikationens betydelse i en organisation och se vad som kommer att krävas av oss framöver, säger Cecilia Schön Jansson, VD för Sveriges Kommunikatörer.

Projektet kommer löpa under tre år och resultera i ett antal rapporter och artiklar i vetenskapliga tidsskrifter. Resultaten ska också presenteras i en bok riktad till praktiker. Under projektet kommer forskarna att samverka med organisationerna och gemensamt skapa nya kunskaper.

De organisationer som deltar i projektet är Eon, Göteborgs stad, Länsstyrelsen Västernorrland, Malmö stad, NCC, Polismyndigheten, PostNord, Stockholms stad och Västra Götalandsregionen.

Text: Ulrika Oredsson