Höstterminens första Debatt i Lund

"Framtidens arbetsmarknad – nya jobb eller mer fri tid?" var temat när höstterminens första och årets tredje upplaga av Debatt i Lund gick av stapeln den 3 september

Hälften av de jobb som finns idag behövs inte om 20 år, säger forskarna. Vad gör vi då? Ska alla bli undersköterskor eller IT-ingenjörer? Blir det massarbetslöshet och nya arbetsmarknadsåtgärder? Eller kortare arbetsdagar och medborgarlön?

I PANELEN:

Roland Paulsen, sociolog och debattör som menar att 4-5 timmars arbetsdag räcker för att Sverige ska behålla välståndet
Annika Lillemets, riksdagsledamot (MP) som motionerat om försök till sänkt arbetstid och medborgarlön
Anne-Marie Pålsson, nationalekonom och hjärnan bakom RUT-avdraget
Jonas Jacobsson Gjörtler, Finansutskottet (M)

MODERATOR:

Andreas Ekström, författare och kulturjournalist på Sydsvenskan

Om Debatt i Lund

• en akademisk "talkshow" som arrangeras fyra gånger per år, där forskare diskuterar aktuella samhällsfrågor med andra experter, opinionsbildare, studenter och engarerad allmänhet

• bland tidigare debattdeltagare finns bland annat Mona Sahlin, Lawrence Lessig, Per Bauhn, Ann Heberlein, Mats Benner, Nina Björk, Disa Demirbag-Sten, Patrik Brundin, Jens Liljestrand, Liv Strömquist, Birger Schlaug, Bengt Westerberg, Alf Hornborg, Andreas Bergh, Agneta Stark, Olof Johansson, Marcin de Kaminski, Elza Dunkels, Andreas Malm, m.fl.

• Debatt i Lund arrangeras av Lunds universitet och Samhällsvetenskapliga fakulteten i samarbete med Lunds universitets studentkårer, Akademiska Föreningen och Sydsvenskan