Gott om samhällsvetare på årets Bokmässa

Barn och internetreklam, professionsforskning och Israel-Palestinakonflikten var några teman i Lunds universitets monter på bokmässan i Göteborg den 24-27 september.

Med nästan 100 000 besökare under fyra dagar är Bok- och biblioteksmässan i Göteborg ett av årets stora kulturevenemang i Sverige. Sedan några år tillbaka finns Lunds universitet på plats med en monter där universitetets forskare presenterar aktuella böcker. På Lunds universitets YouTube-kanal kan du nu se filmklipp från föreläsningarna i universitetets monter.

Föredrag med anknytning till Samhällsvetenskapliga fakulteten:

Rörlig måltavla – internetreklam riktad till barn
Helena Sandberg diskuterar hur barn upplever och reagerar på internetreklam.

Professionernas logik
Thomas Brante om professionella yrkens villkor & funktionssätt och hur vetenskap & praktik förenas i det moderna samhället.

Mannen från Suez
Wilhelm Agrell skriver om underrättelsetjänsternas outforskade värld i romanform men med en vetenskaplig bakgrund.

Krig och fred i Israel och Palestina
Lisa Strömbom om konflikter och konfliktlösning – mot en förståelse av krig och fred i Israel och Palestina.

I stormens öga – en bok om medieskandaler
Mia-Marie Hammarlin talar om sin bok där medieskandalernas huvudpersoner berättar om sina erfarenheter.