Experter på anknytning och identitet promoveras

Varför är vissa barn mer ömtåliga? Hur påverkas vi av att få etiketter på oss? Psykologen Marian Bakermans-Kranenburg och sociologen Jaber Gubrium forskar om sådana frågor. De är nya hedersdoktorer vid Samhällsvetenskapliga fakulteten. Den 2 juni promoveras de i Lunds domkyrka.

Missing media item.
Marian Bakermans-Kranenburg

Marian Bakermans-Kranenburg. Vissa barn klarar ganska bra att växa upp under svåra förhållande, andra gör det inte. För att ta reda på varför har Marian Bakermans-Kranenburg undersökt genetiska och miljömässiga bidrag till hur barn anknyter till sina föräldrar och identifierat gener som är relaterade till hur känsligt barnet är för påfrestningar. Hon har också forskat om hur hormonet oxytocin, som associeras till kärlek och känslor, kan påverka föräldraskapet.
Marian Bakermans- Kranenburgs bidrag till utvecklingspsykologin är både djup och bred skriver Samhällsvetenskapliga fakulteten i sin motivering till varför hon utses till hedersdoktor.  I Lund, liksom på många andra ställen, inspireras anknytningsforskare av hennes forskning och använder sig av metoder som hon har utarbetat.

Missing media item.
Jaber F Gubriums forskning handlar om hur människor förstår och tolkar sin vardagsverklighet. Varför uppfattar exempelvis omgivningen dig på ett visst sätt och hur påverkas du av denna uppfattning? Han har forskat om äldre och åldrande och ställer sig bland annat frågan hur människor formar sina liv utifrån förutfattade meningar om livsloppets olika faser.
Vid flera tillfällen har han gästat såväl Socialhögskolan som Sociologen och hans kvalitativa forskningsmetoder spelar stor roll för universitetets forskare och studenter. Han har även bidragit till att förnya etnografin inom samhällsvetenskapen genom att slå vakt om värdet av detaljerade fältstudier.