Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Att tydliggöra de generella kompetenserna med hjälp av platsannonser

Av Anna Sonander
När kandidatprogrammet i kriminologi startade hösten 2009 insåg vi att många studenter inte hade någon uppfattning om vad en samhällsvetenskaplig utbildning innebär, samtidigt som studenterna uttryckte en frustration över att inte kunna säga att de utbildade sig till ett yrke.

Gatupratare på Arbetsförmedlingen. Foto: Studio CA.
Foto: Studio CA.

Vid denna tid var TV-programmet CSI och Leif GW Persson populära inslag på TV och vissa studenter trodde vår utbildning skulle leda till att de skulle ut på brottsplatser och ”topsa” misstänkta. Så här kunde det ju inte fortgå, och tillsammans med dåvarande studievägledare på programmet, Britt-Marie Rönn, började vi fundera på hur vi kunde informera studenterna om vad de lär sig, både teoretisk och praktiskt, och hur vi får dem att känna sig tryggare inför ett framtida arbetsliv även om de ”bara” har en generell samhällsvetenskaplig kandidatexamen. För att nå ut med vårt budskap började vi arbeta med våra olika informationstillfällen, vilka går av stapeln samtliga terminer utom på termin fem. De olika informationstillfällena är schemalagda, och ansvariga för tillfällena är programkoordinatorn tillsammans med programmets studievägledare.

Under termin ett har vi, förutom vid introduktionen, ett ytterligare tillfälle där vi går igenom programstruktur, framtida val inom programmet osv, men där vi även fokuserar på vad en samhällsvetenskaplig utbildning innebär. Vi visar en översiktlig bild på högre utbildning, vad en kandidatexamen i kriminologi med inriktning rättssociologi/sociologi vid Lunds universitet egentligen innebär men framförallt fokuserar vi på vad det är de kommer att lära sig.  Vi går även igenom vad det är en arbetsgivare värderar och ger förslag på arbetsgivare. Vidare går vi igenom vilka möjligheter studenterna har att profilera sin utbildning på termin fyra och fem.

Under termin två har vi återigen information om programstruktur, profileringsmöjligheter osv. Detsamma gäller termin tre och fyra där vi utöver vanlig information även bjuder in tidigare studenter från programmets praktikkurs för att berätta om sina praktikplatser och vilka kunskaper och kompetenser från programmet som studenterna haft nytta av under praktiken.

De studenter som väljer att göra praktik under termin fem arbetar mycket med att formulera sina generella kompetenser. Vi garanterar inga praktikplatser utan studenterna ansvarar själv för att finna en plats och i detta arbete jobbar studenterna med att formulera sina kompetenser; när de kontaktar praktikplatsen måste de veta vad de kan erbjuda för kompetens.

För studenterna på termin sex har vi ett informationstillfälle som vi kallar Arbetsliv på gång där vi återigen bjuder in före detta studenter men även VentureLab och Akademikerförbunet. På detta informationstillfälle visar vi återigen upp exempel på platsannonser. Detta är ett sätt att tydliggöra de generella kompetenser som studenterna förvärvat under sin studietid.

Anna Sonander

 

Sidansvarig:

Anna Sonander

Anna Sonander.

Anna Sonander är lektor och studierektor på Rättssociologiska institutionen.